Spływ Dunajcem dojazd

Rzeszów – Sromowce Wyżne

Warszawa – Sromowce Wyżne

Wyświetl większą mapę

Z Krakowa przez Nowy Targ.

Popularna „zakopianka” opuszcza Kraków przez dzielnicę Podgórze. Szosa szybkiego ruchu wznosi się łagodnie na próg Pogórza Karpackiego, omijając od wschodu  Myślenice (34 km, kościoły z XV w.). Szosa odrywa się od Raby i łukiem omija od za masyw Lubonia Wielkiego (1022 m). W Chabówce przecina Rabę, by wznieść się serpentynami na zachodnie ramiona Gorców. Na tzw. Obidowej (widok na Tatry) osiąga maksymalne wzniesienie: 810 m. Obniżając się trasa przecinia potok Lepietnicę, a następnie rzekę Czarny Dunajec. W Nowym Targu (590 m, 83 km) opuszczamy szosę zakopiańską, zwracając się w lewo, ku wschodowi. W mieście zwiedzić warto kościoły oraz lokalne muzeum. Droga w Pieniny (widać je na horyzoncie) biegnie równolegle do Dunajca, wzdłuż południowych podnóży Gorców. W Łopusznej (90 km) kościół z w. XVI i dworek Tetmajerów, równie cennym kościółkiem szczyci się Harklowa (94 km). Najciekawszy jednak jest kościółek drewniany w Dębnie (97 km), wzniesiony w w. XV i obfitujący w dzieła sztuki gotyckiej. Ściany i strop pokrywa słynna polichromia z ok. 1500 r. z pasowym układem deseni.

Za Dębnem trasa przerzuca się przez Dunajec i wchodzi na południowe stoki Gorców, mijając Maniowy, a dalej Kluszkowce, za którymi zbiega w prawo droga do Czorsztyna (ruiny zamku, ośrodek turystyki) z  wysokiej przełęczy Snozka (653 m, pomnik projektu W. Hasiora) zjeżdżamy w dolinę Krośnicy. We wsi Krośnica (z Nowego Targu 27 km) od szosy biegnącej dalej do Krościenka odchodzi w prawo droga do przystani w Kątach. Wznosi się ona na grzbiet Pienin Czorsztyńskich (665 m), skąd obniża się w dziką dolinę Głębokiego Potoku, okrążając masyw Flaków (805 m). Znad osiedla Wygon otwiera się piękny widok na Spisz i mur Tatr na horyzoncie. Trasa kończy się w Kątach — z Krośnicy 10 km, z Nowego Targu 37 km, z Krakowa 120 km.

Z Krakowa przez Brzesko i Nowy Sącz.

Trasa o 40 km dalsza od poprzedniej, ale bardzo atrakcyjna turystycznie. Od Brzeska bywa używana przy dojazdach z Polski centralnej. Z Krakowa wyjeżdżamy w kierunku wschód przez Wieliczkę (13 km) i Bochnię (40 km). W Brzesku (53 km) skręcamy na południe, przecinając wschodnią część Pogórza Wielickiego. W Czchowie (73 km) szosa zbliża się do średniego biegu Dunajca. Jeśli czas pozwoli, warto tu zwiedzić basztę z XII—XIII w. i gotycki kościół z w. XIV—XV. Dolinę Dunajca zamyka wyżej zapora, spiętrzająca wody w wyrównawcze Jezioro Czchowskie (3,5 km 2). Dalej na południe rozciąga się główny sztuczny zbiornik malownicze Jezioro Rożnowskie (17,8 km 2), otoczone ośrodkami wypoczynkowymi i sportowymi. Szosa biegnie niedaleko jeziora (piękne widoki), a następnie wchodzi przez Dunajec na obszar żyznej Kotliny Sądeckiej. Nowy Sącz (101 km) ma kilka cennych zabytków. Trasa zwraca się teraz na południowy zachód. W Starym Sączu (109 km) warto zwiedzić kościół i klasztor, założony w w. XIII przez patronkę Pienin, bł. Kingę. Droga biegnie dalej dnem doliny Dunajca, na południu wierchy Pasma Radziejowej (Beskid Sądecki). Miasteczko Łącko jest „stolicą” znanego regionu sadowniczego. Za wsią Zabrzeż (130 km) wjeżdżamy w malowniczy Przełom Tylmanowski, oddzielający Beskid Sądecki od Gorców. Wzdłuż Dunajca ciągną się malownicze przysiółki wsi Tylmanowa.

U północnych podnóży Pienin leży miasteczko Krościenko, węzeł dróg i szlaków, centrum turystyki pienińskiej i beskidzkiej. W kierunku południowo-wschod odchodzi tu szosa do Szczawnicy (5 km).

W Krościenku skręcamy w prawo, jadąc w górę doliną Krośnicy. Do szosy przytyka wieś Grywałd ze starodawnym kościółkiem (XV—XVI w.). We wsi Krośnica (151 km) odłącza się w lewo droga do przystani w Kątach — z Krościenka 16 km, z Nowego Sącza 60 km, z Krakowa 161 km.

Z Krakowa przez Mszanę Dolną.

Interesująca turystycznie odmiana głównej drogi dojazdowej, w szczytach sezonu o wiele mniej zatłoczona. Z Krakowa trasa wybiega przez Wieliczkę (13 km) i Dobczyce (28 km, zabytki). Szosa wchodzi tu w dolinę Krzyworzeki, wprowadzającą między wierchy Beskidu Wyspowego. W Kasinie Wielkiej (48 km), położonej między Śnieżnicą (1006 m) a Lubogoszczem (987 m), skręcamy w prawo, a w Mszanie Dolnej (52 km) — w lewo. Podnóżami lesistego Kudłonia (1276 m) w Gorcach szosa wznosi się na przełęcz Przysłop (752 m), skąd zbiega do malowniczego przysiółka Rzeki. Zjeżdżamy teraz w dół doliną Kamienicy przez wsie Szczawę (zdroje mineralne i Kamienicę, by w Zabrzeży (91 km) połączyć się z szosą sądecką. Nią dalej do Krościenka (106 km) i do przystani w Kątach (122 km).

Pieszo na Kąty.

Aby umożliwić turystom pieszym dotarcie do przystani „przez góry”, wytyczono dla nich specjalny szlak z grzbietu Pienin Czorsztyńskich. Idąc z Krościenka za znakami żółtymi docieramy w 1.15 godz. na przełęcz Chwała Bogu (780 m). W kierunku zachodnim (w prawo) wiodą stąd grzbietem Pienin Czorsztyńskich znaki niebieskie. Przez rzadkie lasy i polany dochodzimy w niespełna godzinę pod wierzchołek  Macelaka (857 m). W lewo (uwaga!) odłącza się tu od szlaku niebieskiego szlak  czerwony.  Sprowadza on przez typowe dla tej części Pienin lasy i łączki w kierunku południowym do dolinki Strasznego Potoku. Z prawej skaliste czuby Stroni (677 m) i Rabsztyna (ok. 690 m), na południu jak okiem sięgnąć pasma górskie Spisza zamknięte na horyzoncie murem Tatr. „W 40 minut od Macelaka (3 godziny z Krościenka) stajemy na przystani w przysiółku Kąty. Gdyby do trasy tej dołączyć jeszcze wypad na Trzy Korony, dojście trwałoby w sumie 4.30 godz. Dojście za znakami niebieskimi z przełęczy Snozka zajmuje 3 godz.